Täby holkhögskola 2019

För nionde året i rad träffades stora och små holkbyggare i Hägernässkolans slöjdsal en söndagsförmiddag i februari.

Det var det Anders och Dag som höll i holkbyggandet. Förutom mes-, star- och fladdermusholkar hade vi även bihotell till våra små nyttiga insekter.

Det snickrades av hjärtans lust. Vi var totalt 12 vuxna, och 7 barn. Speciellt roligt var det att så många kvinnor/flickor ville snickra holkar. Entusiasmen hos våra ”hantverkare” gick det inte att ta miste på. Att både kunna ha kul och samtidigt göra nytta är en fin kombination. Resultatet blev cirka 30 nya inflyttningsklara ettor för våra bevingade vänner och ett flertal bihotell.

Även den konstnärliga ådran fick utlopp med vackra utsmyckningar på holkarna.

Som vanligt fanns Hasse Nordin, vår egen fågelexpert, med för att svara på allehanda frågor om fåglar och fågelbon. Hasse hade fullt upp, både under själva snickrandet och också vid den välbehövliga fikapausen. En av våra deltagare hade bakat en riktigt god kanel- och kardemummakaka som alla fick njuta av. Den uppskattades alldeles särskilt.