Miljödag i Näsbyparks C

Miljödag under Miljövänliga Veckan 5 oktober 2019

I samband med Miljövänliga veckan anordnade Täby Naturskyddsförening och Täby kommun en miljödag i samarbete med Näsbypark Centrum. Tanken var att skapa en mötesplats för att inspirera till ett utökat miljöarbete både lokalt och hos centrumets verksamheter.

Hållbar konsumtion och livsstil

Fokus låg på att inspirera besökarna att ta vara på det de har – laga, vårda, dela och återbruka sina ägodelar. Att handla och återbruka lokalt. Att göra besökare medvetna om sina val och vad de innebär men också att informera om centrumets verksamheter och deras miljöarbete. Som att de skorpor kaféet bjuder på är bakverk från dagen innan som då istället för att kastas användas i ett nytt, gott format. Att centrumets fina klädbutiker fokuserar på Slow fashion där kvalité och hållbart mode står i fokus. Eller att man alltid har möjligheten att laga sina grejer hos databutiken, skomakaren eller skräddaren istället för att köpa nytt.

Inspirerande aktiviteter

Under dagen arrangerades leksaksbyte för barn och bokbyte i Näsbyparks bokhandel. Ingrid Rogblad från Studiefrämjandet föreläste och gav tips på hållbar omställning i vardagen. Besökare kunde ta del av olika utställningar såsom Spira- och Näsbyparksskolans elevarbeten, Remake- och hantverksprodukter från Re-Unik, Cykelfrämjandet, Naturskyddsföreningen, Sopsortera hållbart, Klimat- och Energirådgivning, smakfest av ekologisk frukt och grönt på Hemköp, lotteri med Världens Barn, Radiohjälpen, Second hand på Kupan Röda Korset, Hygglo, Karma, Designers, Park Kafé, skrädderi och skomakeri. En mobil återvinningscentral stod uppställd i anslutning till centrumet.

Täby kommuns miljöpris

Annica Nordgren (C) delade ut Täby kommuns Miljöpris till Ulla-Marie Petersson som startat nätverket ”Ett hållbart Täby”. Priset delas ut för att uppmärksamma personer, föreningar eller företag som gjort en värdefull insats för miljön i Täby. Täby Naturskyddsförening vann priset förra året för sitt långvariga och ihärdiga arbete för en bättre miljö, lokalt och globalt.

Bilder tagna på Miljödagen finns att hämta på denna länk:

Uppdaterad: 2019-10-14